Uszczelka pod głowicą, a raczej problemy z nią to coś, czego chce uniknąć każdy kierowca. Chociaż nie brzmią one groźnie, często ich naprawa wynosi nawet kilka tysięcy złotych. Co więc trzeba wiedzieć o samej uszczelce?

Co to jest uszczelka pod głowicą?

Uszczelka pod głowicą znajduje się między głowicą a kadłubem silnika, i jest miejscem, przez który przepływa olej i płyny chłodzące. Ma ona za zadanie odizolowanie jednego z płynów od drugiego, a do tego przedostawaniu się płynu chłodniczego do cylindrów. Dodatkowo uszczelka izoluje inne części pojazdu od komór spalania, których temperatura może wynosić nawet 2000 stopni Celsjusza lub więcej. Jednocześnie, nie jest ona materiałem eksploatacyjnym pojazdu, co oznacza, że nie powinna się zużywać i nie powinno dochodzić też do jej uszkodzeń, dzieje się jednak inaczej.

Co robi uszczelka pod głowicą i jak poznać jej usterkę?

Uszczelka pełni rolę izolacyjną, nie tylko odgradza od siebie olej i płyn chłodzący i chroni inne elementy pojazdu od wysokich temperatur osiąganych przez komorę silnika, ale również musi wytrzymywać bardzo wysokie ciśnienie, które wynosi nawet 200 barów.

Pierwsze objawy problemów z uszczelką pod głowicą nie są poważne, jednak ich bagatelizowanie może doprowadzić nas do kosztownych napraw. Jeżeli ilość płynu chłodniczego w naszym pojeździe stopniowo maleje, a dodatkowo silnik pracuje nierówno w momencie, w którym się nagrzeje, mogą to być oznaki właśnie problemów z uszczelką pod głowicą. W takim przypadku warto udać się do mechanika, aby sprawdził on, czy z naszą uszczelką wszystko jest w porządku.

Jak uszczelnić uszczelkę pod głowicą?

W wielu przypadkach, gdy problemy z uszczelką pod głowicą okazują się poważne, zalecana jest naprawa u mechanik. Jest ona jednak droga, a wielu kierowców szuka alternatywnych rozwiązań. Istnieją bowiem preparaty, które mogą uszczelnić drobne pęknięcia, a do tego nie jest konieczny demontaż silnika. Jednym z nich jest np. amerykański środek Blue Devil Head Gasket Sealant, niezawierający elementów stałych, które mogłyby prowadzić do awarii silnika, gdyby trafiły do płynu chłodzącego. Warto jednak pamiętać, że stosować podobne płyny powinniśmy na własną odpowiedzialność.

Warto przeczytać